ویندوز سرور چیست ؟

ویندوز سرور چیست ؟

ویندوز سرور چیست ؟ آشنایی با Microsoft windows server

سیستم عامل مایکروسافت ویندوز سرور Microsoft Windows Server مجموعه ای از سیستم عامل های کلاس سرور سازمانی است که برای به اشتراک گذاشتن خدمات با چندین کاربر و ارائه کنترل اداری گسترده ذخیره سازی داده ها، برنامه های کاربردی و شبکه های شرکتی طراحی شده است.

اغلب کابران سیستم‌های دسکتاپ با ویندوز آشنا هستند و می‌دانند این سیستم عامل یکی از برترین محصولات شرکت مایکروسافت می‌باشد که در طول چند دهه اخیر آن را بهبود بخشیده و نسخه‌های جدیدش را منتشر نموده است. اما آیا می‌دانستید مایکروسافت نسخه‌ای از ویندوز را مخصوص سرورها طراحی نموده است؟ 

سرور ها وظیفه دارند تا کامپیوتر های شبکه شده را مدیریت کنند، بنابراین سیستم عاملی که بر روی آن ها نصب می شود، با سیستم عامل های معمولی متفاوت است. 

سیستم عامل سرور مایکروسافت خدمات چند کاربره و کنترل گسترده ای بر ذخیره سازی داده ها، برنامه ها و شبکه های مشترک را ارائه می دهد.

بهتر است بدانید شما به عنوان یک کاربر معمولی، هیچ‌گاه نیاز به استفاده از نسخه‌های سرور ویندوز نخواهید داشت و حتی امکان این‌که به صورت اشتباهی آن را به روی سیستم شخصی خود نصب کنید، وجود ندارد. 

نام ویندوز سرور برای اولین بار در سال 2003 و پس از رونمایی از نسخه جدید سیستم عامل‌های مخصوص سرور توسط مایکروسافت به کار رفت. جالب است بدانید پیش از این نیز سیستم عامل مخصوص سرور طراحی شده بود. برای مثال Windows NT 4.0 در آن زمان مناسب استفاده برای کامپیوترهای شخصی و همچنین سرورها بود.

بررسی تفاوت‌های نسخه ویندوز سرور و نسخه ویندوز استاندارد

ظاهر ویندوز معمولی و ویندوز سرور کاملا مشابه یک‌دیگر است و دسکتاپ هر دو آن‌ها یک شکل و شمایل دارد. هر دو دارای یک تسک‌بار، آیکون‌های برنامه‌ها و دکمه استارت هستند. از این رو ممکن است تمیز دادن این دو از هم بنابر ظاهرشان امری سخت باشد. 

مایکروسافت هر نسخه از ویندوز سرور را مطابق با یکی از ویندوزهای عادی تولید می‌کند. برای مثال نسخه سرور 2003 مطابق با ویندوز XP بود و نسخه‌های امروزی شامل ویندوز سرور 2016 و ویندوز سرور 2019 هر دو بر طبق ویندوز 10 طراحی شده‌اند. 

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید، پایه هر دو سیستم عامل مورد بحث یکسان است و به عبارتی هر دو از یک نوع کد استفاده می‌کنند. بنابراین بسیاری از اعمالی که در ویندوز می‌توان انجام داد قابل اجرا بر روی ویندوز سرور نیز می‌باشد.

به طور کلی دسکتاپ ویندوز برای محاسبات و کار های روزانه در دفاتر، مدارس و غیره استفاده می شود، اما Windows Server برای اجرای خدماتی که مردم در یک شبکه خاص استفاده می کنند، استفاده می شود. ویندوز سرور همچنین دارای یک نسخه دسکتاپ است که کمی گران قیمت تر از نسخه بدون گرافیک آن است.

نسخه سرور ویندوز متناسب با مصارف تجاری و سازمانی طراحی شده است و از این بابت لازم است از یک‌سری ابزارهای مرتبط با این حوزه بهره‌مند باشد. مایکروسافت نیز این نیاز را بدون پاسخ نگذاشته و تعدادی از برنامه‌های لازم را به صورت پیش‌فرض در این سیستم عامل نصب نموده است.

سرور ها همان چیزی هستند که ما برای ساختار دادن به داده هایمان از آن ها استفاده می کنیم. ما به طور سنتی به ذهنیتی مانند رابطه سرور-کلاینت از سرور داریم. یک کاربر برنامه ای را در کامپیوتر client خود باز می کند، این برنامه برای بازیابی داده ای به server می رسد و سرور در صورت نیاز پاسخ می دهد.

ویندوز سرور برای مقاصد سازمانی استفاده می‌ شوند، در حدی که حتی شبکه گسترده و تقریباً اتصالات نامحدود را پوشش می‌ دهند.

ویندوز سرور با محدودیت‌های سخت‌افزاری کمتری رو‌به‌رو است.

در سال‌های گذشته اغلب مردم نگران میزان RAM قابل نصب به روی کامپیوتر خود بودند اما امروزه ویندوز 10 پرو این امکان را می‌دهد تا 2 ترابایت RAM به روی کامپیوتر قرار دهید. در صورتی‌که اکثر کاربران نهایتا به 32 گیگابایت رم نیاز دارند.

حال جالب است بدانید نسخه سرور امکان استفاده از 24 ترابایت رم را برای کاربران فراهم می‌کند. ضمن این‌که می‌توان تا 64 سوکت CPU را استفاده نمود در حالی‌که در کامپیوترهای شخصی با ویندوز 10 پرو می‌توان از 2 سوکت CPU بهره گرفت. 

جدید ترین نسخه ویندوز سرور

Microsoft windows server 2022 بر پایه‌ی قوی نسخه 2019 ساخته شده است و نوآوری‌ های زیادی را در سه موضوع کلیدی به ارمغان می‌ آورد: امنیت، یکپارچه‌ سازی و مدیریت هیبریدی Azure، و پلتفرم برنامه. همچنین Windows Server 2022 Datacenter: Azure Edition به شما کمک می کند از مزایای رایانش ابری استفاده کنید تا ماشین های مجازی خود را به روز نگه دارید و در عین حال میزان خطا را به حداقل برسانید.

ویندوز سرور
ویندوز سرور

امنیت

قابلیت‌ های امنیتی جدید، سایر قابلیت‌ های امنیتی گذشته را در زمینه های مختلف ترکیب می‌ کند تا محافظت عمیق در برابر تهدیدات پیشرفته را ارائه دهد. امنیت چند لایه پیشرفته در Windows Server 2022 حفاظت جامعی را که امروزه سرور ها به آن نیاز دارند، فراهم می کند.

آشنایی با امکانات کلی ویندوز سرور 2022

همان طور که می دانید میزبان مجازی یکی از اعضای خانواده مایکروسافت است، به صورت کلی مایکروسافت نسخه های ویندوز خود را به دو صورت خانگی و مخصوص برای سرور به کاربران ارائه می کند. برای نمونه، می‌توانیم به ویندوز 10 و سرور 2019 اشاره کنیم که هر یک از آن ها کاربرد های متفاوتی را دارند. هر کدام از این سرور‌ها می‌توانند میزبانی چندین و حتی یک سایت را برعهده داشته باشند.
مزایای استفاده از windows server
• نرم افزار های مدیریت سازمانی
• اکتیو دایرکتوری
• DHCP
• File & Storage
• سرویس آپدیت ویندوز

خدمات کانتینر در :

  1. پشتیبانی کامل از Kubernetes
  2. پشتیبانی کامل از Tigera Calico : یک راه حل شبکه ای opensource برای امنیت ماشین های مجازی مبتنی بر ماشین میزبان می باشد.کالیکو از طیف گسترده ای از سیستم عامل ها از جمله Kubernetes ، OpenShift ، Docker EE ، OpenStack پشتیبانی می کند.
  3. کانتینر های لینوکس در ویندوز

موارد بالا تنها برخی از کارهای کوچکی است که با استفاده از این محصول مایکروسافت قادر به انجامشان هستند. بهتر است بدانید اغلب شرکت‌ها بیش از یک سرور دارند و وظایف مهم و سنگین را میان این سرورها تقسیم می‌کنند. 

ورژن‌های استاندارد ویندوز از این قابلیت‌ها بی‌بهره هستند و برای این‌که بتوان چنین اعمالی را با استفاده از آن‌ها انجام داد باید ابزار دیگری را به روی آن نصب نمود. اما در نهایت توانایی و قدرت یک نسخه سرور را به همراه نخواهد داشت. 

 برخلاف UNIX ، ویندوز سرور به منابع سیستم بیشتری نیاز دارد. برای اجرای windows server به یک دستگاه قدرتمند نیاز دارید. windows server از نظر پایداری سرور از اعتبار خوبی برخوردار نیست. windows server نیاز به راه اندازی مجدد بیشتر از UNIX دارد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *