اوبونتو 24.04 : مثل قبل، اما با 4 تغییر بزرگ

اوبونتو 24.04 : مثل قبل، اما با 4 تغییر بزرگ

توزیع محبوب لینوکس یعنی اوبونتو به روز شده است. در ظاهر اوبونتو 24.04 شبیه همان سیستم عامل (OS) است که بسیاری از ما سال هاست آن را می شناسیم و دوستش داریم. اما وقتی عمیق‌تر به جزئیات بپردازیم، ویژگی‌های جدید و بهبود یافته‌ای را در آن می‌بینیم که جدید هستند.

1- نصب کننده جدید

اولین چیزی که در زمان استفاده متوجه شدم نصب کننده جدید اوبونتو بود. فکر می‌کردم نسخه‌های قبلی توزیع شامل نصب‌کننده‌ای بود که استفاده از آن آسان بود، اما Canonical اکنون تلاش بیشتری کرده است تا همه چیز را آسان‌تر کند. 

نصاب جدید عالی به نظر می رسد که شامل یک صفحه دسترسی جدید است که در آن می توانید اوبونتو را برای برآورده کردن نیازهای خود در حین نصب سفارشی سازی کنید. یکی دیگر از ویژگی های جدید در نصاب صفحه ای است که می توانید از بین نصب پیش فرض یا کامل یکی را انتخاب کنید. نصب پیش‌فرض فقط موارد ضروری را شامل می شود، در حالی که نصب کامل شامل تمام ابزارها است.

اگر از 22.04 LTS مهاجرت میکنید، یک تغییر بزرگ وجود دارد که باید از آن آگاه باشید: نصاب‌ جدید اوبونتو، حداقل نصب را به صورت پیش‌فرض برای شما نصب می‌کند.

بنابراین، اگر در حال انجام یک نصب جدید هستید، مراحل بعدی، بعدی، بعدی را بدون دقت انجام ندهید

اگر می‌خواهید برنامه‌هایی مانند LibreOffice ، Thunderbird ، Rhythmbox ، Calendar و سایر برنامه‌ها پس از نصب آماده استفاده باشند، بلافاصله پس از نصب، باید گزینه «نصب کامل» را در حین نصب انتخاب کنید.

اما اگر از “فقط موارد ضروری” راضی هستید، نصب حداقلی کار شما را راه می اندازد. هرچند پس از نصب حداقلی نیز شما می توانید برنامه های ضرروی خود را نصب کنید.

2- نصب کننده نرم افزار جدید

تیم اوبونتو نصب‌کننده نرم‌افزاری را که در نسخه 23.10 معرفی کرده بود، استفاده کرد و کمی با طرح‌بندی دقیق‌تر، آن را تغییر داد. حتی استفاده از صفحه مدیریت جدید، که در آن می‌توانید به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را کنترل کنید. با توجه به موقعیتی که چند سال پیش اوبونتو با مرکز نرم افزاری خود داشت، تکامل این ابزار چیزی شگفت انگیز نبوده است.

3- به روز رسانی سیستم عامل

همانطور که System76 با Pop!_OS ارائه می‌دهد ، اوبونتو هم اکنون یک به‌روزرسانی‌کننده سفت‌افزار اختصاصی دارد که به سیستم عامل شما امکان می‌دهد به‌روزرسانی‌های میان‌افزار را برای هر دستگاه متصل بررسی کند. این ویژگی جدید همچنین به این معنی است که می‌توانید سیستم‌افزار را بدون اینکه یک فروشگاه برنامه در پس‌زمینه اجرا کنید، به‌روزرسانی کنید.

چندین به‌روزرسانی و بهبود دیگر به اوبونتو 24.04 می‌آیند که هنوز به نسخه‌های روزانه راه پیدا نکرده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین‌ها گنوم 46 است که شامل به‌روزرسانی‌های عملکرد، بهبود استفاده از حافظه، جستجوی سراسری در مدیر فایل، اصلاحات UI، سیستم اعلان‌های بهبودیافته و موارد دیگر است.

مطلب مرتبط : لینوکس چیست ؟ هر آنچه باید در مورد لینوکس بدانید

یکی دیگر از ویژگی های مفیدی که برای انتشار رسمی 24.04 برنامه ریزی شده است، یک برنامه اختصاصی Security Center است. Canonical به جای اینکه امنیت در برنامه تنظیمات ایجاد شود، احساس کرد که به اندازه کافی مهم است که به پنجره خودش منتقل شود.

4- تنظیمات سریع در

روشن و خاموش کردن Wi-Fi، بلوتوث و سایر ویژگی‌ها در اوبونتو 24.04 LTS با استفاده از منوی بهبودیافته تنظیمات سریع آسان‌تر است .

تنظیمات سریع از کنترل‌هایی به شکل قرص ! استفاده می‌کند که می‌توانید روی آن‌ها کلیک کنید تا ویژگی‌های سخت‌افزار را تغییر دهید. پادها همچنین وضعیت را نمایش می دهند (مثلاً نام شبکه فعال)، در حالی که منوهای فرعی زمانی باز می شوند تا بتوانید اقداماتی مانند انتخاب شبکه Wi-Fi یا تغییر روشنایی نور پس زمینه صفحه کلید را انجام دهید.

اوبونتو 24.04

دیگر میانبرهای مفید شامل دکمه ای برای گرفتن اسکرین شات است، و نوار لغزنده صدا اکنون به شما امکان می دهد دستگاه خروجی صدا را مستقیماً از داخل منو تغییر دهید — نیازی به باز کردن پنل تنظیمات صدا نیست .

در نهایت، اگر از برنامه‌های Flatpak استفاده می‌کنید ، هر زمان که یک برنامه (سازگار) بدون هیچ پنجره‌ای در حال اجرا باشد، بخش Apps Background ظاهر می‌شود .

برای دانلود اوبونتو 24.04 میتوانید به صفحه اختصاصی این سیستم عامل در سایت اوبونتو مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *