پروتکل L2TP چیست ؟

پروتکل L2TP چیست ؟

پروتکل L2TP شکلی اختصاری برای Layer 2 Tunneling Protocol است. L2TP پروتکلی است که برای پشتیبانی VPN یا به عنوان بخشی از سرویس های تحویل توسط ارائه دهندگان سرویس اینترنت (ISP) است. 

پروتکل L2TP یا Layer 2 Tunneling Protocol یکی از محبوب ترین و دوست داشتنی ترین سرویس های VPN می باشد که با ترکیب شدن با پروتکل امنیتی IPsec برای رمزنگاری داده های انتقالی ، یک بستر تقریبا امن و دارای حریم خصوصی را به کاربران ارائه می دهد.

پروتکل L2TP در سال ۲۰۰۰ به عنوان استاندارد RFC 2661 پیشنهاد شد. ریشه اصلی آن به دو پروتکل قدیمی تونل‌زنی برای ارتباط نقطه به نقطه برمی‌گردد: پروتکل انتقال لایه ۲ سیسکو (L2F) و پروتکل تونل‌سازی نقطه به نقطه (PPTP) مایکروسافت.

L2TP ترکیبی از بهترین ویژگی ها از دو پروتکل دیگر است؛ PPTP و PPTP. L2F از سیستم های مایکروسافت و L2F از سیستم های Cisco است. L2TP VPN وقتی با PPTP مقایسه می شود به عنوان یک گزینه امنتر در نظر گرفته شده است.

این پروتکل دارای رمزنگاری قدرتمند 256 بیتی است اما سرعت آن به نسبت PPTP و OpenVPN کمتر است. از مهمترین نقاط قوت L2TP می توان به درجه امنیت بالا و همچنین قابلیت کارکرد بر روی iOS شرکت Apple را نام برد. از طرفی این پروتکل به نسبت OpenVPN و PPTP دارای سرعت کمتری است و همین یکی از مهمترین نقاط ضعف آن است ، البته هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد و هر کسی که امنیت بیشتر می خواهد هم طبیعتا بایستی از سرویس کندتری استفاده کند.

پروتکل L2TP
پروتکل L2TP

L2TP برای نگهداری تونل از یک سری پیغام های L2TP و نیز از پروتکل UDP (پروتکل تبادل اطلاعات به صورت Connection Less که پس از ارسال اطلاعات منتظر دریافت Acknowledgment نمی شود و اطلاعات را، به مقصد رسیده فرض می کند) استفاده می کند.

نحوه عملکرد l2tp

تونل سازی داده ها را برای انتقال از طریق شبکه جمع می کند – یک بسته را در یک بسته دیگر قرار میدهد. این اجازه می دهد تا پروتکل ها را از طریق شبکه هایی که نمی توانند از آنها پشتیبانی کنند ، اجرا شوند (زیرا داده های شبکه اول به روشی ایمن برای بسته های بعدی بسته بندی شده است) – یا انتقال داده های خصوصی به صورت ایمن. در واقع L2TP قسمت تونل زنی را کنترل می کند.

تفاوت دو ورژن پروتکل L2TP v2 و L2TP v3

پروتکل L2TPv2 (Layer 2 Tunneling Protocol version 2) و L2TPv3 (Layer 2 Tunneling Protocol version 3) دو نسخه مختلف از پروتکل L2TP هستند. این دو ورژن از پروتکل L2TP در ویژگی ‌ها و قابلیت‌ ها یی که ارائه می‌ دهند متفاوت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *